HAMZA ŞIH SEMAHI
Eskişehir, Üçsaray köyü
Hazma Şıh ocağı semahı Alevi semahları içinde ayrı bir görüntü sunar.
Üçsaray, Seyitgazi
ilçesine bağlı. Tüm halkı Alevilerden oluşuyor. Köyde Hazma Şıh, Şıh Ahmet
Sultan, Seyit Cemal Sultan ve Koçu Baba
ocağından Aleviley yaşıyor. Köy, Türkmen Dağları arasında yer alıyor.
Toprakları içinde Elveren Tekke, Ziyaret, Ali Kıran, Okul Tekke ziyaretleri
var. Buralara adaklar adanıyor, kurbanlar kesiliyor. Köy halkı, yakınlarında
yer alan Aslanbeyli halkı ile kültürel-tarihsel içinde bulunuyor.
Hazma Şıh Ocağı, Doğu
Ege, İç Batı Anadolu bölgelerinde etkin bir ocak. Şeyh Hazma, Ahmet Yesevi ve
Hacı Bektaş gelenekli öğretinin ardılı bir Tümken kocası. Türbesi, Afyon Şuhut
ilçesi Kayabek beldesinde yer alıyor. Kendi adı ile anılan bu ocağın kurucusu.
Kendilerince ve çevredekilerce ocağa “Erdebilliler” de deniyor. Aralarında
anlatılan söylencelere göre önce Malatya’ya gelmişler, ardından Teke yöresine
göçmüşler. 16. yüzyılda Teke yöresinde Şah Kulu öncülüğünde Osmanlıya karşı ayaklanma
patlıyor. Hazma Kitle arasında Erdebil ocağına bağlı Safevi yandaşları ile
Osmanlı’ya bağlı Hacı Bektaş Tekkesi arasında ayrışma başlıyor. Dinsel törende
dedeli/ babalı; erkanlı/ pençeli ayrımı ortaya çıkıyor. Afyonkarahisar
çevresine göçen Hazma Şıh Ocağının yazgısı bu ayrışım süreci ile ilintili.
Çaldıran savaşından sonra bu bölgeye kaymışlar. Sandıklı-Şuhut arasındaki
Kamalı Dağlarını yaylak tutmuşlar. Halk belleğinde hala, konar-göçer günlerin
anıları yaşıyor.
Hazma Şıh Ocağı, Alevi
inançları dizgesinde karmaşık bir yapı sergiliyor. Ocak, üç ayrı katmandan yola
giriş törenini içinde barındırıyor. İkrarlı,
musahipli ve geçmeli diye anılan
sanal kardeşlik törenleri ile yola katılım gerçekleşiyor. Semahları da ilginç
özellikler taşıyor.
Ocağın iki temel semah
uygulaması var. Bunlardan biri ikili semah. Bir er (taçlı), bir kadın /saçlı)
dönüyor bu semahı. Semaha öncelikli olarak kurban sahipleri kalkıyor. Semahın
devamında aşık ceme katılanlardan uygun gördüğü iki kişiyi tercüman okuyarak
semaha çağırıyor. Tercüman tefle ağır bir ritimle söyleniyor:
DEYİŞ
Evvel erkanınan, evvel
yolunan
Kalksın ev sahibi niyaz
eylesin
Döksün günahını semah
eylesin
Semah eylemeyen hakkın
nesidir
Semah eyleyenler haslar
hasıdır
Gel benim dertlerim İmam
Hüseyin
Derdimin dermanı sensin
ya Ali
Genelde
semaha musahip kardeşler kalkıyor. Üzerlerinde herhangi özel bir giysi
bulunmuyor. Kadınlar yöresel şalvar giyniyorlar. Er,başında şapka taşıyor.
Ayaklar çıplak oluyor.
Semaha
başlanmadan, semahçılar karşılıklı diz üstü duruyorlar. Bu sırada bir bacı, “Ya
Muhammet, ya Ali” diyerek, baş örtüsünü musahibinin beline bağlıyor. Üç kez düğüm
atarken, her düğüm atışında aynı sözleri yineliyoe. Bu kuşağa “tığbend” ya da
“kemerbend” deniyor. Musahip kardeşler birbirleri ile niyazlaşıp dedeye niyaz
ediyorlar.
Aşığın
deyiş okuması ile semaha geçiliyor. İki kişinin döndüğü bu semahta turna kuşu
sembolize ediliyor. Turna semahı türüne sokulabilecek bir er-bacının karşılıklı döndüğü bu semahtan
başka semahlar da var Hazma Şıh Ocağı Alevileri arasında. Söz gelişi yalnızca
bacıların oynadı bir semah türü yaşıyor.
Hazma
Şıh Ocağı, öbür Alevilerden ayrılan kimi özgün özellikler taşıyor. Bu ocakta er
sazcı yanında aşık bacı geleneği var. Bacı aşiklar saz çalmıyorlar, yalnızca
sesleri ile deyiş okuyorlar.
Üçsaray
köyü dinsel törene kattığı sazları ile de ilginç. Kökende Alevi dinsel
törenlerine üflemeli ve vurmalı sazlar girmez. Yalnız telli sazlara izin
verilir. Oysa Üçsaray köyünde dinsel törende tef de kullanılabiliyor. Aşık
semahçıları tef vuruşları eşliğinde semaha çağırıyor. Semah, semahçıların sağa
sola bir yaprak sallanışı gibi yavaş dönüşleri ile başlıyor. Yine turna
sembolize ediliyor. Birinci evrede ağırlama yapılıyor. İkinci evreyi çark dönme
oluşturuyor. Bir daire biçiminde dönüşlerle semah sürüyor. Bu evrede eller
birbirine vuruluyor. Her el vuruşta “Şah” diye çağrılıyor.
Üçsaray,
semahlarda el ele vurulması ile de genel semah kurallarından ayrılıyor. Tüm bu
konumu ile bu yöre Alevileri ayrı bir görüntü sunuyor. Başlı başına bir
araştırma konusu olacak uygulamalara sahip bir bölge burası.
Semahın
bitimine doğru yeniden ağırlama düzenine geçiliyor. Doğu bölgelerinde semahlar
yeldirme bölümü ile bitmesini karşın, bu bölgede yeniden ağırlamaya dönülüyor.
Semah, Mansur Darı ile noktalanıyor. [1]
[1] Filiz Kılıç: Eskişehir
Üçsaray Hazma Şıh (Hazma Şeyh) Ocaklılarında Semah Ritüeli “2. Uluslararsı Türk Kültür Evreninde Alevilik ve Bektaşilik
Bilgi Şöleni, Ankara 2007, s.1-11.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder