Yayında Olan Eserlerim

22 Kasım 2017 Çarşamba

Halk Ozanı Figânî

Suzânî, Revânî, Yüzübenli, Efgânî ile dost­luklar etmişti. Yaşı tümünden küçüktü. 1915 kışında Mamaş'ta doğmuştu. Yüzübenli mahlası ile deyişler yazan Abbas Yüzübenli'nin ye­ğeni olurdu. Sazı sözü onlardan öğrenmişti. Eski ve yeni yazıyı onlardan öğrenmişti. Yanık sesliydi. Yakışıklıydı.
Bütün yaşamı boyu bir türlü düzenli bir iş tutamadı. Köylülüğü bir türlü sevmedi. 1950'li yılların sonlarında Sivas Belediyesinde zabıta memuru olarak çalışmaya başladı. Ancak uzun süre sonra bu işte de tutunamadı. Yaratılıştan gös­teriş düşkünüydü. Sazı ile sözü ile yine de çok sevilirdi. Alevi hoşgörüsü, bu yaratılış eksiklerini sürekli bağışlama eğili­mindeydi.
Daha çok Suzânî ve Revânî'nin yanında yetişmişti. Zaten bu iki kardeş sürekli onun ko­rumuşlardı. 50'li yıllarda Revânî ile birlikte Malatya'nın Fethiye köyüne dedeliğe gitmişler­di. Figânî gençliğin verdiği parlıkla cemde bacılara biraz çapkınca bakınca, Revânî rahatsız olmuştu. Asa ile Figânî'nin koluna vurmuş:
“Abidin hele bir semaha kalk. Biraz semah yapsan kolun kırılmaz ya” diye ortamı değiştirmek istemişti. Aradan bir yarım saat geçmiş, Figânî hava almaya dışarı çıkmış, karda ayağı kayıp kolunu kırılmıştı. Bu olay yüzünden Malatya çevresinde adı "Kolu kırık dede" ye çıkmıştı.
Yaşamının son yıllarında çocuklarının yardımıyla Ankara İncirli'de bir ev sahibi olmuştu. Orda geleneksel Alevi düze­nini sürdü­rüyordu. Kışın Ankara köylerinde dedelik yapıyor­du. Adını kalıcı yapmanın özlemi içindeydi. Bir iki kez rad­yoya çıkmıştı. Bir de plak bastırmıştı. 1987 yılında Ankara'da öldü. Yanık sesi ile doldurduğu kasetlerde kendi deyişlerini de okumuştu. Ölüm töreninde kendi sesinde okudu­ğu deyişleri dinleyen Mamaşlılar ağlıyorlardı.
           
Nazlı yar gideli gözüm yoldadır
Gitti benim ağam geri gelmedi
Ezel benim idi, şimdi eldedir
Gitti benim ağam geri gelmedi

Deruni sinemde yanar ateşler
Didemden akıttım kan ile yaşlar
Dosta selam söylen gökteki kuşlar
Gitti benim ağam geri gelmedi

Çoktan beri ben bu derdi gizlerdim
Melhem eder yarelerim tuzlardım
İntizarım yollarını gözlerdim
Gitti benim ağam geri gelmedi

Figânî ayrıldım nazlı yarimden
Dağlar da kan ağlar ah u zarımdan
Çoktan beri haber gelmez ağamdan

Gitti benim ağam geri gelmedi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder